Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31901 frågor besvarade.
IMA före ett nationellt högskoleförberedande program?
2Poäng
SYV
Har hört att IMA kan vara steget före ett högskoleförberedande program då det kan vara svårt att komma in på IMV för ett högskoleförberedande program pga att platserna fylls med behöriga elever. Så om det t ex endast fattas ett SO-ämne för samhällsprogrammet – man är inte ”för mycket” behörig för IMA då? Jag antar att man har rätt att gå IMA om man inte kommer in på IMV trots att det endast saknas ex ett SO-ämne, för kommunerna är väl skyldiga att erbjuda IM för obehöriga elever?
om det "endast saknas SO-ämne" då är eleven behörig till yrkesprogrammen, eleven är alltså inte obehörig till alla nationella gymnasieprogram. Och i så fall är eleven obehörig till IM-programmen, eftersom hen är behörig till många nationella gymnasieprogram: till alla yrkesprogram och även till till Estetiska programmet (ES) och till Naturvetenskapsprogrammet (NA) eller Teknikprogrammet (TE). Eleven i ditt exempel är obehörig till till Ekonomiprogrammet (EK), Humanistiska programmet (HU) eller Samhällsvetenskapsprogrammet (SA) - alltså bara till några få program. Som vi tolkar reglerna, så är kommunen skyldig att erbjuda IM för obehöriga elever, ja! men med "obehöriga" menas de elever som inte är behöriga till något nationella program alls. Elever som är behöriga till yrkesprogrammen är behöriga (för de är behöriga till ett stort antal nationella program). Med det sagt, så är det inte förbjudet för kommunen att erbjuda eleven plats på något av IM-programmen, t.ex på IMA. Platserna på IMA är mycket dyra pga stor personaltäthet (det är få elever på varje "personal", bl.a kan en SYV- och en Skolkuratorn-tjänst finnas för just specifikt IMA-eleverna)n + att eleven kommer i så fall läsa på gymnasiet i längre tid än 3 år, vilket också medför extrakostnader för kommunen. Vår erfarenhet är att eleverna får plats på IMA i första hand i fall de absolut inte kan läsa på något nationellt gymnasieprogram och inte heller på IMY. En elev som kan läsa på IMY brukar få plats på just IMY och inte på IMA. Vilka elever ej kan läsa på de nationella gymnasieprogrammen och inte heller på IMY? Det är i första hand eleverna med svår hälso- och/eller social problematik (de kan t o m vara behöriga till alla högskoleförberedande gymnasieprogram och t o m komma in på ett högskoleförberedande utbildningen på gymnasiet och t o m påbörja läsa där men sedan kan bli förflyttade till IMA om deras hälsa och/eller sociala situationen gör det omöjligt för de att läsa på något annat gymnasieprogram). I många kommuner är IMA-platserna ej sökbara för elever, utan eleverna blir "placerade" på den utbildningen om vårdnadshavare, rektorer och kuratorer kommer fram till att eleven ej kan läsa på något annat gymnasieprogram. Du får gärna kontakta skolverket och hör av dig till oss om skolverket säger någonting annat än vad jag skriver i mitt svar till dig nu! Tips! uppmana gärna de elever som ska välja till gymnasiet att kika på blogginlägget på framtid.se/bloggar/valj-den-breda-vagen-fram-ga-pa-gymnasiets-yrkesprogram
Jag undrar vad som krävs för en legitimerad F-3 lärare, för att bli behörig lärare även i årskurs 4-6? Har försökt läsa på men verkar stå lite olika överallt. Beror det exempelvis på vilket ämne man valt att...
Milla : :
Hej, det kan skilja sig åt mellan olika lärarhögskolorna. Det bästa för dig är att du tar kontakt med studievägledare på den... Läs hela svaret
Hej!
Om man är utbildad lärare f-3 och arbetar med det, men efter ett tag känner att man vill arbeta med något annat. Vad finns det för andra arbetsmöjligheter med en sådan examen? Är man rätt så begränsad med denna examen eller finns det andra möjligheter?
Sedan undrar jag även hur stor...
Anna: :
Hej Linda,
med lärarexamen finns det många olika möjligheter, ex. kan man söka Rektorstjänster; man kan också söka jobb som inte har någonting med skola att göra över... Läs hela svaret