Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Freja,
    det är din "hemkommun" /där du är folkbokförd/ samt CSN, Centra Studiestöds Nämnd, som kan svara på din fråga.

    Det är mycket möjligt att du inte kan få inackorderingstillägg pga den utbildningen som du tänker byta till, finns i din kommun. Det är ju grundregeln: att man kan få bidrag bara för de studier som inte finns i hemkommunen. Det kan, dock, finnas olika omständigheter kring din situation, som gör att din kommun beviljar undantag & vill stödja dig. Kommuner har olika policy på den punkten.

    Reglerna kan du läsa på http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiehjalp/inackorderingstillagg-1.4696
    men från dem kan det finnas UNDANTAG och undantagen kan inte alla beskrivas i regeltexten.

    Du skriver i din fråga om att skolan är inte en friskola. I detta fallet spelar det snarare roll om utbildning är Riksrekryterande eller ej. För Riksrekryterande utbildningar får man ekonomisk hjälp för att kunna gå - i fall man kommer in.
    För icke-riksrekryterande är det "på undantag" som man får: det kan finnas överenskommelser mellan kommuner, individuellt bedömingar, praxis som vissa kommuner har i vissa frågor mm.

    Jag undrar en annan sak: du skriver att du tänker "byta linje" efter lovet. Så, du menar att du fick löfte från Rektor att hen tar in dig på ett annat program efter höstterminen? Då har jag ett förslag:
    ta upp frågan med rektorn på det programmet - dit du vill byta, så får ni tillsammans fundera över lösningar.

    Önskar dig allt väl & stort Lycka till! Julia SYV
    • : jag var lite otydlig förlåt, men jag menade sommarlovet. men tack för svaret. jag ska kontakta skolan och se vad dom säger. tack!
    • Milla : Vi på Fragasyv.se är alltid mycket glada om våra svar blir till hjälp! *L*