Matilda
    Hej!
    Jag ska nu ansöka till gymnasiet och vill jättegärna gå på ett gymnasium program med hästar, problemet är dock att jag helst vill ansöka till ett gymnasium som ligger ganska långt bort men får inget inackorderings bidrag då själva grundutbildning finns på min hemort och som jag fattat det så spelar det ej någon roll om det är någon special inrikting utan bara om grundutbildning finns hemma så får jag inget bidrag??

    Det finns en skola som har naturbruksprogrammet med hästhållning där jag bor men har hört väldigt negativa saker från elever som går där osv så känns som ett ganska dåligt val att söka dit då jag hört så mycket dåligt om den skolan.
    Kan kommunen eller csn någon gång göra undantag??
    Den utbildningen som finns här är vanliga naturbruksprogrammet - hästhållning men inriktning ridning men jag vill gå antingen djursjukvård eller internationell inriktning som fokuserar mer på språk som ej finns här.

    Finns det något att göra? Vill verkligen gå på hästutbildning.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda!
    Jag tror jag förstår hur du menar och har också förståelse för att du tycker det är orättvist att du inte har rätt till inackorderingsbidrag i de fall kommunen bestämmer (eller tillägg- i de fall CSN bestämmer). Vad gäller CSN så tror jag tyvärr inte de kan göra undantag i detta fallet. Vad gäller kommunen, så är det inte förbjudet för kommuner att frivilligt hjälpa sina invånare och bl.a hjälpa en elev att bekosta studier på annan ort. Dock är det sällan som sådant sker: det är inte elevens rättighet och då säger ofta kommuner Nej till att bevilja undantag, men du och dina vårdnadshavare får givetvis fråga om det och jag hoppas och håller tummarna att din kommun beviljar ett undantag!