Alice
    Hej!
    Jag har precis börjat på naturprogrammet på gymnasiet. Jag valde profil idrott eftersom det var ett tillval som min skola erbjöd. Nu har jag förstått att man i tvåan ska välja individuella val som tillägg. Kommer profilen jag valde påverka det eller räknas som ett individuellt val? Om det gör det, gör det skillnad i den merit jag får eller bara i poäng? Om jag skulle välja att läsa t.ex. Engelska 7 och Tyska 5 som individuella tillval skulle det ge mig högre merit?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alice,

    inom moderna språk får max  i merit för godkända betyg i mod.språk 3 och 4 (med undantag: om du söker till högskoleutbildning där mod.språk 3 krävs för särskild behörighet, behöver du i så fall även godkänt betyg i mod.språk5 - för att få max i merit inom moderna språk); men det de allra flesta högskoleutb., räcker det att man har godkända betyg i mod.språk 3 och 4.
    Sedan kan du också få meritpoäng för matematik 2 och 3... beroende på vilken högskoleutbildning du söker till. Var god läs på Gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    Ang. din fråga om du ska välja kurser inom Individ.val eller om din idrottsprofil upptar det utrymme - måste du fråga på din gymnasieskola. Det förekommer att gymnasieskolorna väljer "åt eleverna", på förhand, genom att erbjuda "profiler"... men det förekommer också att de "profil-kurserna" ligger som U-kurser, utökade, utanför programmets 2500 poäng.
    Om du med "natur" menar NA - se programplan på Program/NA/programplan/Programplan_NA>>

    Förutom idrott-och hälsa 1 finns det utrymme för idrottskurser inom Individ.val (200 poäng). Eller så läser man dem - utanför programmets 2500 p., som U-kurser, utökade. Hur din skola har gjort, vet inte vi här på Fråga SYV. Fråga på din skola.
    Vänligen
    Julia syv