Alissa

    Hej! Jag ska till hösten börja i trean och har därför också gjort individuella val. Jag går på Ekonomiprogrammet och min plan är att studera vidare på Juristprogrammet. Jag har fått höra olika saker gällande extra meritpoäng kring de individuella valen jag har gjort, och är därför förvirrad. Jag valde "Psykologi 2" "Sociologi" och "Filosofi", men fick höra att Engelska 7 och Moderna språk steg 4 ger extra merit - något som jag prioriterar. Ska jag då ändra mina val? Syv på min skola sa nämligen att matte steg 2 och 3 redan räcker för att komma upp i 2,5 meritpoäng - kurser som jag har gått/ska gå. Har jag redan nått mina 2,5 meritpoäng när matematikkurserna är avklarade eller ska jag lägga till Engelska 7 och Moderna språk steg 4? Och är det i sådana fall smartare att välja ovannämnda kurser då de är 100-poängare när de ordinarie som jag valde bara är 50-poängare? Jag vill verkligen försöka att kamma in så många poäng som bara möjligt nu i trean. Tack och vänliga hälsningar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om meritpoäng för dig som läser mot examensbevis - var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Vad gäller just din situation
    Du planerar söka till juristprogrammet, där matematik ej krävs för särskild behörighet, därför får du + 1.0 meritpoäng för godkända betyg i matematik 2 och 3 ( + 0.5 för vardera kurs).
    Ännu + 0.5 meritpoäng får du för godkänt betyg i moderna språk 3. Med det kommer du att ha 1.5 meritpoäng av 2.5 möjliga.
    För att få ännu 1.0 meritpoäng och med det uppnå max meritpoäng, behöver du antingen
    - godkänt betyg i eng 7
    eller
    - godkänt betyg i moderna språk 4.
    ***
    Du skriver om att du redan har kurser som skulle ge dig 2,5 meritpoäng, men jag förstår inte på vilket sätt du skulle kunna uppnå det (i allat fall än genom eng 7 eller matte 4).

    Läs gärna noga all info på gymnasieguiden.se/informeras/merit där det förklaras att du kommer att konkurrera med Meritvärdet, som är summan av Jämförelsetalet och Meritpoängen.
    Så, för att få så högt meritvärde som möjligt behöver man både tänka på att få så många meritpoäng som möjligt (max är dock 2,5) och samtidigt tänka på att ha så höga betyg i alla kurser som kommer ingå i examensbeviset, inklusive de kurser som ger meritpoäng.
    Betyg i gymnasiearbete räknas inte in, men E i den kursen är obligatoriskt att ha - för att i annat fall får man inte ut sitt examensbevis och blir obehörig till svenska högskoleutbildningar.

    Kraven för examensbevis: var god se gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen - du nämner 50poängskurser och 100p.kurser i din fråga. "poängen" i det sammanhanget "översätts" som "undervisningstimmar", alltså hur stor kursen är i omfattningen.

    För att uppnå tillräcklig "volym" läser man 2 st. 50poängskurser i stället för en 100p.kurs. Bidrag till högre meritvärde kommer bero på hur höga betyg du får och hur många merit(extra)poäng du får. Om du har 100p. eller 50p.kurser inne i ditt examensbevis kommer inte spela någon roll (så länge som du får ihop 2500p, och kan ta ut examensbevis).