Sara
    Hej igen SYV!

    Tack för ditt svar!

    Jag har en ny fråga. Jag går i 3:an. I min skola så har vi att välja mellan: Natur- Natur- Natur eller Natur- Natur- Global. Jag valde Natur- Natur- Global. Men jag kommer inte behöva de ämnena som jag läser i global. Och jag har mer än 2500 poäng. Min kompis hade frågat en SYV om hon kunde ta bort ett ämne för att hon behöver inte den och hon har mer än 2500. Min fråga är att: får jag också ta bort de två ämnena i global som jag läser nu? för att jag kommer inte behöva de. Och ifall jag får, kan jag lägga till modersmål istället? jag hade frågat min modersmål lärare och jag fick ett ja från henne. Men min rektor vet ingen ting från den nya systemet och vi har ingen SYV i skolan.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, ingen Syv på skolan - då vill jag först säga att det är er lagliga rätt att skolan ska ge er tillgång till vägledning!! Mycket viktigt att påpeka detta för er rektor!

    Det som är viktigt är att du får ihop minst 2500 poäng -alla andra kurser utöver som inte tillhör de obligatoriska kursblocken är utökade kurser. Dock är det upp till rektor att besluta om du får hoppa av kurser som du själv anser att du inte behöver. Det bör du alltså ansöka om - är dessa kurser inte obligatoriska utan utöver dina 2500 poäng så ska inte det påverka. /Lena, Syv