Natalie
    Hej! Jag har bytt från natur till ekonomi (böt i tvåan) och har just nu 1550 poäng. Ska börja trean nu, men jag har slutbetyg F i matte 2c. Jag har även läst matte 1c och biologi + kemi som ingen annan på min linje har läst. Därför står det nu att jag har kommande kurser som de andra i min klass redan har läst, till exempel matte 1b, företagsekonmi 1 och naturkunskap 1b. Jag har verkligen inte tid att läsa dessa kurser eftersom jag redan har 1000 poäng att få ihop på de här två terminerna. Därför undrar jag om jag ens kommer få gå ut gymnasiet eftersom det fattas vissa kurser för mig?? Plus att jag ska läsa matte 3b, men det kommer jag verkligen inte klara av eftersom jag fick F i den tidigare matte kursen... Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det jag kan säga är att du inte behöver läsa om t.ex. Ma 1b eftersom du redan har läst och har betyg (antar jag) i Matte 1c, även Matte 2 kan du lämna om du accepterar ett F där eftersom du får ha ett visst antal F och ändå få ut en gymnasieexamen. Däremot så går det inte att byta ut t.ex företagsekonomi och naturkunskapen mot t.ex. kemi och biologi tyvärr, dom kan gå in som Indval kurser dock.

    Du behöver omgående boka tid med din Syv på skolan för att få rätsida på dina kurser tycker jag och planera hur och när du ska ta igen de kurser som du behöver ha för en gymnasieexamen. /Lena, Syv