Ida597

    Hej! Hur funkar det när man söker till ett högskoleprogram där två av terminerna utgörs av kurser som man får välja själv? Hur och när väljs dessa kurser när jag söker till ett sådant program och hur får jag dem att passa tidsmässigt? Så man inte får alla kurser på samma gång menar jag. Sedan en liknande fråga. Hur funkar det när man bara söker till fristående kurser och inget specifikt program? Hur får man dessa kurser att matcha tidsmässigt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    inom högskole-universitetsprogram kan finnas "valfria" terminer men ofta är det inte helt valfritt utan man får välja från en ganska kort lista - valet gör man under den föregående terminen; information får man av studievägledare på institutionen. Om ni inte får en lista att välja ifrån, utan information om att det är helt valfritt, fråga i så fall om det måste vara 30hp-kurser som går på heltid (troligtvis är det så) eller om det är OK att ni läser flera små kurser som tillsammans bildar ett visst antal poäng (på heltid läser man 30 högskolepoäng, hp, per termin så på två terminer blir det 60 hp).
    Vad gäller läsa fristående kurser, så är en viktig fråga om avsikten är att (senare) kunna sätta ihop kurserna till någon sort examen, eller om man läser kurserna endast för kunskapernas skull. Vill man ta ut examen, måste man göra planering tillsammans med studievägledare på den institutionen där man senare vill ta ut examen, annars så ser man att kurserna inte krockar - t.ex om du söker en 30hp-kurs på en termin, så går den på heltid och du läser endast den kursen under den terminen, men om du kommer in på flera små kurser á 15hp eller 7.5 hp, så får du själv se att de ges på distans eller i alla fall så att inte fler kurser ges på dagtid (för att då kan de krocka, så klart).

    Studie- och yrkesvägledare