Chamsollah
    Hej!

    Jag undrar vilka ingenjörsutbildningar eller liknande man kan bli behörig till efter ekonomiprogrammet? (Även med de individuella valen i åtanke som t.ex. naturvetenskap 2.)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Chamsollah,
    Se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=ingenjör 397 träffar på "Ingenjör" inom högskola/universitet
    och och 61 träffar http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=ingenjör inom yrkeshögskola.

    Det finns, alltså, jättemånga olika utbildningar till olika sortens Ingenjörer: Brandingenjör, Miljöingenjör, Dataingenjör mm och m.fl.

    I stora drag så brukar man kräva godkända betyg i Matematik 3, Fysik 2 och Kemi1 - till högskoleutbildningar Högskoleingenjör
    och godkända betyg i Matematik 4, Fysik 2 och Kemi 2 - till högskoleutbildningar Civilingenjör.

    Fysik och Kemi läses inte på ekonomiprogrammet på gymnasiet.
    Matematik 3b - ingår som en obligatorisk kurs i EK, ekonomi, men ej i juridik.
    Dock kan man lägga till den som programfördjupande på ekonomiprogrammet.

    Om du får - av din skola - lov att läsa Fysik 1 och 2 och Kemi (minst 1) på Ekonomiprogrammet samt läser inriktning "ekonomi" /eller i fall du läser "juridik" - lägger till Matematik 3b/, kan bli behörig söka utbildningar till Högskoleingenjör på högskola/universitet.
    Att bli behörig till Civilingenjörsutbildningar blir ganska svårt /på gränsen till omöjligt/ på Ekonomiprogrammet då du behöver även kurserna Matematik 4 och Kemi 2.

    Egentligen är det Teknikprogrammet och helst inriktning "Teknikvetenskap" som man bör välja om man vill söka ingenjörsutbildningar på högskola/universitet.

    I fall du är intresserad av en yrkeshögskole ingenjörsutbildning, se på behörighetskraven på de olika YHutbildningar, men bara "för kännedom" så länge. Saken är att vi idag inte vet vilka YH kommer att finnas när det blir dags för dig att söka. YH utbud ändras ganska ofta pga de är mycket arbetsmarknadsorienterade.

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte