Mikaela
    Hej!
    Jag läser en YH utbildning till inköpare, med andra ord en ekonomi inriktad utbildning. Jag undrar vad ni tror hur de skulle gå att söka andra jobb efteråt som inte är inriktat mot inköp, tex. något inom bank? Har man en större chans än om man inte hade sin inköpsutbildning alls eller kräver de oftast någon med bank utbildning?
    Jag är nämligen intresserad av båda yrkena, men jag är inte jätte sugen på att studera 2 år till för att bli något inom bank, när jag ändå läst hyfsat lika ämnen fast på en inköpslinje då.
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mikaela,
    Det är helt upp till arbetsgivaren att bedöma om din kompetens efter en YH utbildning Inköpare räcker och passar för att jobba på en bank.
    Det finns några YH utbildningar som är mer direkt riktade mot arbete på bank, som t.ex. http://www.yhguiden.se/utbildning/xenter-botkyrka/radgivare-inom-bank-och-finans
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/bank-och-forsakringstjansteman
    http://www.yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/bank-och-forsakringsradgivare

    Det finns inga lagar som reglerar vem som arbetsgivare får anställa för att jobba på en bank. Jag råder dig att söka jobb på banker och i fall du inte får jobb direkt, kan du kanske komma in via praktiken. Du kan skriva in dig på Arbetsförmedlingen redan innan utbildningen är slut och så fort din utbildning slutar - i fall du inte får jobb direkt, be en arbetsförmedlare hjälpa dig med en praktikplats. Du kan hitta plats själv, men det är mycket bättre att gå via arbetsförmedlingen bl a för att du blir försäkrad på din praktikplats om du "går via" AF.

    Du kan också ta och hemföra kursinnehåll på din pågående utbildning & på de utbildningarna som har ordet "bank" i namnet - och i fall du ser att skillnaden inte är så stor, påtalar du det för de arbetsgivare där du söker jobb.

    Jag önskar dig stort lycka till & kommer att hålla tummarna för dig!
    ANNA SYV