Ellen
    Jag vill gärna bli förskolelärare (dagisfröken) när jag gått ut (och gått klar universitet), just nu går jag då samhällsvetenskapliga programmet. Men min fråga är då om jag kan välja inriktning SAM istället för Beteendevetenskap och ändå få en utbildning till det jag vill?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ellen,

    För att bli Förskollärare måste man läsa förskollärarprogrammet på högskolenivå i 3,5 år = 210 högskolepoäng och för behörighet till det programmet - behöver du ha godkända betyg i Naturkunskap 1b (alternativt i Naturkunskap 1a1+1a2) och Samhällskunskap 1b (alt Samhällskunskap 1a1+1a2) för särskild behörighet. För övrigt måste du få Examensbevis, och då kommer du att ha Grundläggande behörighet till högskola.

    Du blir, alltså, lika behörig på alla inriktningar på Samhällsvetenskapsprogrammet för att Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 1b är inte inriktningskurser, och Iäses därför på programmets alla inriktningar.

    Det spelar därför ingen roll vilken inriktning på Samhällsvet.programmet du väljer - du blir lika behörig till Förskollärarprogrammet på alla inriktningar på SA.

    Vänligen

    Liselotte SYV

    Liselotte