Elev
    Jag har precis börjat första ring (SAM/SAM). Men jag har valt fel skola och program för mig. Dock kan jag inte byta skola & linje förrän nästa läsår. Detta har lett att jag har blivit extremt omotiverad i skolan trots att jag annars har varit en studiemotiverad elev under alla år.

    Min plan var att gå klart första året på SAMSAM och byta nästa år till EK eller NA. Går kvar Då mina föräldrar inte ville att jag skulle hoppas av Då jag bara är 16. Då jag för nuvarande gör mitt bästa i skolan utan någon som helst motivation kommer mitt betyg inte att vara vad jag egentligen strävar efter. Men eftersom att jag kommer gå om ett år så kommer jag få läsa om mina kurser.

    Detta blev ett orosmoment då jag läste på någon sida där det stod att om man fick godkänd i en kurs så får man inte läsa om för att höja betyget? Vad innebär Detta? Jag vill till exempel inte ha E i svenska hela livet för att jag var omotiverad hela läsåret som jag presterade under.

    Tacksam för svar & mvh!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    eftersom att gå om ett år på gymnasiet klassas som ett Undantag, och inte som Regel, finns det inte några fasta regler - utan det blir "lite hur som..." .
    Det som gäller är att Satta betyg gäller tillsvidare; men om man får flera betyg i samma kurs - gäller det Högre betyget. Gymnasieelever har rätt att läsa på Heltid; detta bl.a för att inte förlora rätten till Studiehjälpen (då CSN´s regler säger att endast studier på heltid på gymnasiet ger rätt till studiehjälpen).

    Det är inte meningen att läsa om kurser. Meningen är att välja rätt program på gymnasiet med en gång, läsa 3 år och bli färdig med gymnasiet.. så var det i alla fall tänkt. Men det funkar inte så för alla elever. Många - av olika anledningar - går om ett eller t om flera år på gymnasiet; och då blir det enligt rektors beslut. Det är inte rättvist... det kommer att bero på vilken skola man går om; hur schemat ser ut och även vad rektor på just den skolan tycker.

    Kan en ny gymnasieskola där man går om en kurs erbjuda "ersättningskurser" på de "håltimmarna" som eleven får pga hen redan har godkända betyg, får eleven läsa de nya kurserna i så fall, men om skola inte kan erbjuda det - då har eleven rätt att läsa om samma kurser (pga hen ska inte behöva förlora studiehjälpen från CSN... för att hen läser endast på deltid).
    Hoppas jag har förklarat så att det går att förstå - att det egentligen inte går att svara på frågan, därför att olika skolor har olika möjligheter; och olika rektorer har olika åsikter.

    Vänligen
    ANNA