stefan
    Jag går går nu mitt första år i im individuellt alternativ som jag sa förut. Ni sa att svenska som andra språk var ett jätte viktigt ämne. Så då frågade jag min svenska lärare hur det går för mig då svarade hon att det går bra men jag hade jätte mycket kvar att göra för att bli godkänd i svenska som andra språk. Det är ju många månader kvar tills vi slutar läsåret. Jag klarar verkligen inte av att gå iv 1 år till (går bara inte) har kämpat mig igenom dom här första månaderna. Tror ni jag har någon chans att bli godkänd i svenska detta läsår eller har min lärare gett upp hoppet? jag vill inte gå yrkesintroduktion nästa är.

    ska jag prata med min svenska lärare och fråga om jag kommer bli godkänd detta läsår?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Stefan, svenska är undervisningsspråk och är därför det viktigaste ämnet: du lär dig alla andra ämnen med hjälp av svenska språket.
    Du skriver att du har kämpat dig igenom de här första månaderna i skolan och kan inte tänka dig gå på IM /Introduktionsprogrammen/ ett år till. Du läser nu Individuellt alternativ.
    Jag undrar om du går på praktik också? eller bara går i skolan och läser svenska som andra språk? läser du något annat ämne också eller enbart svenska?
    På Individuellt alternativ kan man kombinera studier med PRAKTIK. Det kanske blir roligare för dig att gå i skolan om du samtidigt på deltid går på praktik. Vad tror du om det?
    Angående studier och betyg i svenska som andra språk, är det din lärare som du måste prata med. Det är din lärare som känner dig och kan bäst svara på när du förväntas få betyg. Så fort du uppnår kraven för betyg E i svenska som andra språk grund, får du betyg och kan börja läsa på gymnasienivå.

    Det finns tyvärr inte så många alternativ till skolan när man är 16 år. Om du hittar en arbetsgivare som vill anställa dig, är det bra att veta att det finns ett nytt stöd som heter INTRODUKTIONSANSTÄLLNING. Arbetsgivaren får bidrag från Arbetsförmedlingen för att anställa unga personer. Det är ett alternativ till skolan - under en period i alla fall. Senare kanske du får lust att gå i skola igen.

    Om du inte får godkänt betyg i svenska som andra språk grund, kan du inte läsa på gymnasienivå. Sådana är reglerna. Du vet själv att du idag är behörig att gå yrkesintroduktion. Det finns 12 yrkesprogram och att gå yrkesintroduktion kan vara ett bra alternativ för dig. Jag föreslår att du gör ett studiebesök till yrkesintroduktionsutbildningen. Vilket yrke intresserar dig? Det händer ofta att eleverna blir mycket positivt överraskade när de gör ett studiebesök till yrkesintroduktion: de tror vissa saker om den utbildningen som visar sig inte stämma. När du kommer på plats, får se dig omkring, träffa andra elever som reparerar sina "moppar" på Fordon/Transport Yrkesintroduktion och trivs kanonbra, kanske du ändrar dig och vill gå där.

    Mina råd till dig är:
    fortsätt kämpa med svenska som andra språk; prata med din lärare.
    Gör studiebesök till Yrkesintroduktion - på flera olika skolor, om möjlighet finns.
    Försök hitta en arbetsgivare som vill anställa dig med hjälp av Arbetsförmedlingens Introduktionsanställning.

    Jag hoppas du hittar en väg framåt till ditt drömyrke.
    Bästa hälsningar

    Julia SYV