Amanda
    Hej, det är så här att jag fick ett betyg på matte 1c. Jag går i tvåan på en gymnasie skola och vill göra prövning på det ämnet. Min plan är att inte skriva examen och vill göra prövning efter att jag har gått ut 3:an. Jag vill inte bli placerad på urvalsgrupp 2.
    Hur gör man?

    Om vi säger att jag gjorde prövning efter gymnasiet och har hamnat i urvalsgrupp 2, kommer jag även prövas i BI? T.ex En linje i universitet har 19.90 i BI och 21.00 på BII kommer jag söka i BII eller båda? hur går det till. Mitt huvudmål är att inte hamna i BII när jag gör prövning på matten.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Amanda,

    i BI, direktgruppen, prövas man om man genom endast sitt Examensbevis är BEHÖRIG och endast med de betyg som finns i examensbeviset.

    I alla andra fall prövas man i BII, kompletteringsgruppen.

    Prövning under gymnasietiden har man rätt att göra i 2 fall: om man fick F i kursen eller om kursen finns i elevens studieplan, men eleven inte fick möjlighet att läsa den kursen, ex. om läraren inte fanns eller om det fanns ngt. annat hinder för eleven att delta i lektionerna, t.ex pga elevens hälsa.

    I alla andra fall har inte eleven rätt att göra prövning under sin gymnasietid.

    ***

    Om du t.ex inte uppnår kraven för examensbevis på gymnasiet, och får examensbevis från Komvux - då kommer du med största sannolikhet prövas i BII gruppen med ditt examensbevis från komvux. Detta pga KODER på kurserna är olika, även om det är samma kurs, beroende av om man läser kursen på gymnasiet eller på komvux. För att med examensbevis från komvux prövas i BI, direktgruppen, måste man ha minst två tredje delar kurser lästa på Komvux, dvs man måste läsa minst 2 år på heltid på komvux och ha då i examensbeviset endast 1 års kurser från ungsomsgymnasiet (som max).

    Tuffa regler!

    Men de finns för att inte det blir så att jättemånga elever har alla högsta möjliga meritvärde som är 22,5! För att i så fall kan man inte ta in alla som har högsta möjliga meritvärde och måste lotta ut platserna på t.ex läkarprogrammet, arkitektutbildningar och andra attraktiva utbildninar. Och samtidigt blir det så att de som har lite-lite lägre än absolut max resultat, A-betyg i alla kurser + max i merit, får i så fall över huvudet taget ingen chans att komma in.

    Som svar på din fråga: om du fick högre betyg än F i matte 1c, kan du inte göra prövning under gymnasiet. Om du gör prövning efter gymnasiet, kan du att prövas i BI med det lägre meritvärde och samtidigt i BII med det högre meritvärde (med upplästa betyg).

    Hälsningar och lycka till!

    SYV