Albina

    Hej, jag hade tänkt flytta till Malmö snart och bor för nuvarande i Kristianstad☺️, undrar först om det finns en internat skola i Malmö och hur man kan ansöka sig till en internat skola då jag egentligen ska börja andra ring nu i höst och går barn och fritids programmet med inriktning fritid och hälsa. Min andra fråga är om man kan bo på en internatskola fast inte gå på själva skolan utan kanske gå på en annan skola i Malmö för min linje inte finns på en enda internat skola i Sverige tyvärr ☹️ mina vårdnadshavare stöttar mig i detta och jag hoppas verkligen det funkar att ordna då mina föräldrar också har ekonomin till det?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Albina,

    som omyndig (fram till dess att du fyller 18 år) är det vårdnadshavare som har beslutsrätt om var du bor. Om dina vårdnadshavare tycker du kan bo i Malmö, står det de fritt att ordna boende för dig - t.ex genom att hyra ett rum eller en lägenhet till dig (via egna kontakter).
    Tanken med internat-boende är den att eleven ej kan gå den valda utbildningen pga för långt att pendla. Det är Nationellt program och inriktning som ska saknas på hemorden för att eleven ska (under förutsättning att hen konkurrerar och kommer in på utbildningen) ska ha rätt till "viss" ekonomisk ersättning för boende på skolorten. Hela kostnaden för boende på skolorten täcks inte av bidragen. Elevens familjer brukar tvingas bidra med minst 2.000 kr/månad - och detta om ngn plats på Internat eller elevboende kan hittas... vilket tyvärr inte kan garanteras.

    Till de prioriterade målgrupper hör:
    - elever som går elitidrottsutbildningar;
    - elever som går riksrekryterande utbildningar;
    - elever med dokumenterade funktionsnedsättningar;
    men inte ens alla de kan garanteras någon plats på Internat eller elevboende. Tyvärr är det bostadsbrist just nu så gott som i hela Sverige.

    En annan fråga är Om du kan bli antagen till år2 på BF i Malmö... vilket inte heller kan garanteras.

    Min bedömning är att det kan bli svårt att ordna både utbildningsplats och även boende för dig.

    Tips! prata med dina vårdnadshavare om möjlighet för dig att bli skriven (folkbokförd) i Malmö; i så fall blir utbildningsförvaltningen i Malmö kommun tvungen att försöka hjälpa dig - både med utbildningsplats och med boende. Så länge du är skriven i Kristianstad, är det den kommunen som ansvarar för dig och din skolgång, men Kristianstad kommun är inte tvungen hjälpa dig med utb.plats i Malmö och ännu mindre - med boende i Malmö.

    >> BF finns i Malmö, enligt våra uppgifter på de här fyra gymnasieskolorna. Du får gärna kontakta skolorna och fråga om de har någon ledig plats i år2 på BF; och du får också gärna fråga om respektive skola har möjlighet att hjälpa till med boendet.