Laura
    Hej, jag har tänkt plugga till internationella administration efter gymnasiet med inriktning språk, skolan erbjuder en resa till det antingen Frankrike,Berlin samt Spanien. Detta ska ske första terminen men de menar att man ska stå för allt själv. kan kommunen hjälpa till med kostnaden eller vem ska man vända sig till vid såna frågor?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Laura,
    det är inte förbjudet för kommuner att hjälpa sina invånare på det sättet som du uppger i din fråga, men jag tvivlar starkt att någon kommun skulle göra det - kommuner har inte råd, men du kan ju ändå ställa den frågan till din kommun.

    För utgifter i samband med studier - vänder man sig till CSN; andra alternativ är att be familj/vänner om ekonomisk hjälp, låna eller spara pengar innan studierna börjar.

    Allmänt gäller...
    Det kan inte garanteras att kunna alltid hitta finansiering för sina studier - och i värsta fall får man avstå ... vilket är givetvis synd, men ibland blir det tyvärr så.

    Jag vill också råda dig att fråga de utbildningsansvariga vad deras erfarenhet är angående hur tidigare studerande lyckades få ihop pengar för resan; de kanske känner till fonder där man kan ansöka om någon sort stipendie eller kanske kan den aktuella utbildningen förmedla ett förmånligt banklån.

    Vänligen
    ANNA