ida.

    Hej Jag är en rätt så introvert person, men har inga problem att prata och hantera en och en konversationer eller mindre grupper utav människor. Jag studerar just nu till fritidspedagog men funderar på att avsluta utbildningen då jag känner att det inte passar mig det är för socialt krävande. Jag gillar att arbeta med barn men stora grupper är inte min grej. Har ni några förslag på andra utbildningar som leder till jobb där man kan arbeta i mindre grupper eller med en person i taget. Andra jobb där man arbetar för sig själv skulle också kunna vara ett alternativ.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det finns många alternativ för dig att utforska, alternativen som passar din personlighetstyp och dina preferenser för arbetsmiljö. Här är några förslag på utbildningar och yrken som kan vara mer lämpliga för dig:

    Psykoterapeut eller psykolog
    Om du är intresserad av att arbeta med människor på individnivå, kan en utbildning inom psykoterapi eller psykologi vara ett bra alternativ. Du skulle kunna arbeta med att stödja och hjälpa människor genom terapeutiska samtal eller klinisk behandling. Titta gärna på yrkespresentationerna framtid.se/yrke/psykoterapeut och framtid.se/yrke/psykolog

    Sjuksköterska
    Som sjuksköterska kan du arbeta med en person i taget och kan ha en betydande inverkan på deras välbefinnande och vård. Kika på framtid.se/yrke/sjukskoterska

    Bibliotekarie
    Att arbeta som bibliotekarie ger dig möjlighet att arbeta i en lugn och tyst miljö, där du kan hjälpa människor med deras läsintressen, forskning och informationsbehov. Kasta gärna ett öga på framtid.se/yrke/bibliotekarie

    Supporttekniker
    Om du har intresse för teknik och datorer kan en utbildning inom IT-support vara ett alternativ. Du skulle kunna arbeta med att hjälpa användare med deras tekniska problem och frågor, oftast i en lugnare arbetsmiljö. Se framtid.se/yrke/supporttekniker

    Freelance-skribent eller redaktör
    Om du är skicklig på att skriva och har ett intresse för att arbeta självständigt kan du överväga att arbeta som frilansskribent eller redaktör. Detta ger dig möjlighet att arbeta för dig själv och hantera ditt arbete i din egen takt. Kika på framtid.se/yrke/skribent och framtid.se/yrke/forlagsredaktor

    Konstterapeut eller musikterapeut
    Om du har intresse för konst eller musik kan en utbildning inom konst- eller musikterapi vara passande. Du skulle kunna arbeta med människor genom kreativa aktiviteter för att främja deras välbefinnande och mental hälsa. Kika på framtid.se/yrke/musikterapeut och framtid.se/yrke/konstterapeut

    Dessa (ovan) är bara några förslag, och det finns många andra möjligheter att utforska beroende på dina intressen och färdigheter. Ta dig tid att undersöka olika utbildningar och yrken för att hitta det som passar bäst för dig, baserat på bland annat din personlighetstyp. På www.framtid.se berättar vi om över 2.ooo olika yrken.

    Studie- och yrkesvägledare