Sam

    Hej! Jag heter Sam, är en 23 åringskille som kanske (säkert) vill fortsätta mina studier. Har fått som jag skrev som titeln ett papper där det står INTYG för behörighet till högskolestudier och yrkeshögskolestudier, Har jag ändå nån möjlighet att komma in på högskolan/universitet? Tänkte plugga inom IT, tyvärr såg jag att de flesta kräver matematik B… Undrar om det är möjligt att komma in med det här intyget. Tack! Mvh Sam

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag tror du läste på en folkhögskola, allmänna kurser där, stämmer det?
    Det som gäller för att efter studier på folkhögskola bli behörig till att läsa på högskola eller universitet i Sverige: Grundläggande behörighet genom folkhögskolestudier ska styrkas genom ett särskilt intyg om grundläggande behörighet. Har du det intyget, har du grundläggande behörighet och kan komma in på de utbildningar som du söker på www.antagning.se som endast kräver grundläggande behörighet. Om du vill komma in på en högskoleutbildning eller utbildning på ett universitet som kräver Matematik B eller Matematik 2a,2b,2c då måste du ha godkänt betyg i den kursen. Du är utan godkända betyg i kurser som krävs för särskild behörighet OBEHÖRIG och obehöriga deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats (gäller högskolor och universitet).

    Däremot kan yrkeshögskola ta in obehöriga. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar ser du på www.yhguiden.se
    Det är dock bättre att bli behörig, även vid ansökan till yrkeshögskola, men här finns det i alla fall viss chans att ändå komma in (vilket saknas om du söker till högskola-universitet).
    Sök till de högskole-universitetsutbildningar till vilka du är behörig. Inom yrkeshögskola sök alla utbildningar som du är intresserad av, oavsett om du är behörig eller inte.
    Tips! titta gärna på exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    utbildning/ihm-business-school/digital-analytics-specialist
    utbildning/teknikhogskolan/javautvecklare
    utbildning/kyh/it-saekerhetsanalytiker-soc
    utbildning/kyh/internet-of-things-kyh
    utbildning/ec-utbildning/data-scientist
    utbildning/it-hogskolan/net-utvecklare

    Studie- och yrkesvägledare