Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'vidare utbilning' (3 st.)

    • Sol

      Hur får man så högt betyg som möjligt på svenska 1?

      Hej! Jag vill ha så högt betyg som möjligt på svenska 1 för att jag vill kunna få så höga betyg som möjligt för vidare studier. Jag vill bara veta allt man behöver tänka på för att nå detta mål.

      Milla : : Hej!mina råd till dig blir att du bör ha mycket god närvaro i skolan, på alla lektioner i alla ämnen (tänk på att undervisning i andra ämnen och kurser är ju... Läs hela svaret
    • Jamila

      Vad är skillnaden?

      Hej! Jag undrar vad skillnaden är mellan ett vanligt universitet eller högskola och yrkeshöskola? Typ om jag ska plugga till elingengör på yrkeshögskolan kommer jag få en examen? Kan jag plugga vidare?

      Anna: : Hej Jamila,Yrkeshögskola >> erbjuder kvalificerad eftergymnasial utbildning men inte på akademisk nivå. Yrkeshögskolepoäng och högskolepoäng kan inte direkt "översättas" mellan... Läs hela svaret
    • Katalina

      Vidar utbilning inom resturang?

      Var i skåne län kan jag hitta vidare utbilning inom restaurang efter att ha tagit studenten föra året. Finns där några hemsidor jag kan söka in på?

      Julia: : Hej Katalina, yrkeshögskoleutbildningar kan du se på http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=Restaurang Hela utbudet finns på www.yhguiden.se De här utbildningar finns i... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga