Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32079 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'svensk högskoleutbildning' (3 st.)
-
Jag undrar om B1 och B2?
Hej Jag läser i samhällsprogram tredje året jag har funderat på att fixa naturkunskap2 efter gymnasiet i Komvux för att kommer in till den program som jag vill i så fall när jag ska söka till högskolan blir jag som B2, Om jag blir B2 kan jag...
Hej,om den högskole-universitetsutbildning du vill komma in på kräver Naturkunskap 2, då är du utan godkänt betyg i den kursen obehörig. Går du ut gymnasiet utan det betyget, behöver du... Läs hela svaret -
Matte 3c - drar ner snittbetyget?
Hej! Jag tänkte läsa in matte 3c. Jag gissar att det betyget kommer att läggas in i och påverka mitt allmänna snittbetyg? Dvs att om jag får ett lågt betyg i den kursen, så blir mitt generella snittbetyg lägre? Tack!
Hej,svar på din fråga beror på om matematik 3 (3b eller 3c) krävs för särskild behörighet till den utbildning du vill söka till på en svensk högskola eller universitet. Om... Läs hela svaret -
En f d elev på IB vill söka till högskoleutbildning?
Hej! jag har konfronterats med följande situationen: en f d elev på IB gjorde retakes och väntar på svar, vilket lär dröja (varför dröjer det att få svar? - är första frågan). Nästa fråga blir: om hen tyvärr inte får tillräckligt resultat för att få ut diplom från IB, och hen kan väldigt lite...
Hej Tim!vi har nyligen fått svar från en sakkunnig. Var god läs nedan: Varför tar det så... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga