Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om den högskole-universitetsutbildning du vill komma in på kräver Naturkunskap 2, då är du utan godkänt betyg i den kursen obehörig. Går du ut gymnasiet utan det betyget, behöver du KOMPLETTERA för behörighet och du kommer i så fall prövas endast i BII (kompletteringsgruppen); detta för att du utan kompletteringen var Obehörig och obehöriga kan inte tas in på svenska högskole-universitetsutbildningar.
    Du kan öka dina chanser att komma in på en svensk högskole-universitetsutbildning genom att göra högskoleprovet. Men Högskoleprovet befriar inte från kraven på behörighet; man måste ha både grundläggande och särskild behörighet även om man får högt resultat på högskoleprovet.

    Studie- och yrkesvägledare