Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med '#data' (2 st.)

    • johanna

      Vilket yrke passar mig?

      Hej! Jag vet inte vilken yrkesroll som skulle passat mig, fast jag vet precis hur/ med vad jag vill jobba.

      Jag har ett stort intresse för datorer och problemlösning. Jag hade velat jobba som supporttekniker eller haft samma arbetsuppgifter. Dvs arbeta med att fixa datorer...

      Julia: : Hej Johanna,titta på inriktningen Dator- och kommunikationsteknik på EE. Dock kan vi inte lova att du ska få jobba endast med kundbesök, ej vis "support" på distans. Det beror på vilken... Läs hela svaret
    • Zahra

      IT/ingenjörsjobb utan fysik?

      Hej! Jag är intresserad av att jobba med något inom data/IT eller ingenjör men är väldigt osäker på vad det finns för utbildning för det förstnämnda, men även om det finns någon ingenjörsutbildning som inte...

      Milla : : Hej, det finns många yrken inom DATA-IT och ännu fler "ingenjörs"-yrken. Ingenjör är inte en skyddad titel och man med massvis med diverse olika utbildningar får kalla sig för en... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga