Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32080 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'på fritiden' (3 st.)
-
Är prövningar på komvux CSN berättigade?
Kan man få studiebidrag om man gör prövningar på komvux?
Nej, det kan man inte göra. Till prövningar förbereder man sig (och även genomför prövningar) på sin så kallade "fritid". Förberedelsen och genomförandet... Läs hela svaret -
Prövning i matte 1B eller 1A?
Hej! Jag vill läsa upp mitt betyg i matte för att höja mitt snitt. Jag tänkte plugga på egen hand och göra en prövning. Min fråga är om jag måste göra en prövning i matte 1b som jag läste på gymnasiet eller kan jag...
Om du vill få högre betyg så är det bättre att satsa på att få betygen i matte 1a, 2a för att a-spår i matte är lite lättare än b och c.Du får samma... Läs hela svaret -
Hur ska jag göra?
Hej. Jag är mycket förvirrad just nu. Jag har nyligen fått reda på att jag kommit in på en utbildning i Lunds universitet, detta var inte mitt förstahandsval... Jag vill mycket hellre gå på en annan utbildning. Men det krävs att jag satsar...
Hej Sofia,i din situation kan man börja läsa på den utbildningen som man kom in på och under tiden anmäla sig till högskoleprovet och söka till andra utbildningar. Jag tänker så här:... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga