Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31928 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'kurser som överlappar varandra' (3 st.)
-
Naturkunskap 1b och biologi, fysik och kemi på komvux examenbevis?
Hej, Går det att ha naturkunskap 1b tillsammans med biologi 1+2, fysik 1+2 och kemi 1+2 på ett komvux examensbevis? När jag började läsa på komvux så läste jag nämligen naturkunskap 1b och sedan ändrat mig och vill läsa...
Hej,jag tror inte du ska få ha nk1b och kurserna i de andra naturvetenskapliga ämnen i samma examensbevis för att innehåll i kurserna överlappar varandra så... Läs hela svaret -
Kommer poängen att räknas?
Hej! Jag ska söka ssk-utbildningen i vår och har 100 gymnasiepoäng ifrån grundläggande behörighet. Nu läser jag biologi 1 och undrar om dom 100 poängen kommer räknas när jag redan läst naturkunskap 1 och 2? Mvh Sofie.
Hej Sofie,jag rekommenderar att du bokar tid med SYV på komvux (du gör det på komvux i den kommunen där du är folkbokförd). Du visar alla dina tidigare gymnasiebetyg till SYV på komvux och... Läs hela svaret -
Na B + Bi A, Ke A och Fy A i slutbetyg?
Hej, Jag vill ta ut ett slutbetyg via Komvux och undrar om Naturkunskap B får ingå tillsammans med Biologi , Kemi A och Fysik A ? Mvh Sofia
Hej Sofia,kurserna du nämner överlappar (i alla fall till stor del) varandra, så mitt svar är - troligtvis Nej. Men det slutgiltiga bedömningen ligger hos Rektorn på den skolan som utfärdar utbildningsdokument, i ditt fall ett Slutbetyg.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga