Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'silver' (3 st.)

    • MARIA

      Var kan jag studera smycken?

      Jag studerar på SFI Vellinge och har frågat var jag ska studera smycken. Jag skulle vilja lära mig att arbeta med silver och stenar.

      Julia: : Hej Maria!Det låter som att du är intresserad av yrket Silversmed. Du får gärna läsa information på framtid.se/yrke/silversmed och där framgår bland annat följande om utbildningen... Läs hela svaret
    • Helen

      Räknas jag som BI eller BII?

      Hej! Komvux på kommunen jag läser i erbjuder inte moderna språk som en kurs. Därför sökte jag kommunen och bad om prövning på fyra prövningar på olika steg modernaspråk 1,2,6,7. När betyget utfärdes så står det...

      Julia: : Hej Helen!Som du beskriver situationen, så låter det som att dina prövningar i moderna språk borde vara registrerade som Prövningar via Komvux, alltså som "komvux-kurser".Ytterst... Läs hela svaret
    • Elev

      Inte kommer på provet?

      Hej! Vad händer om en elev inte kommer på kompletteringen den är erbjuden och inte frånvaro anmäler sig? Får personen en till chans att göra provet?

      Julia: : Hej Hanna!Det som är reglerat: om en gymnasieelev fick F i en kurs, har hen rätt att göra prövning i den kursen innan hen går ut gymnasiet. Annat som t.ex hur många ggr man får lov att komplettera... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga