Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med '#högskoleprovet' (2 st.)

    • Ebbisen2005

      Hur ska jag göra?

      Jag håller just nu på att avsluta år 2 av 3 på Ekonomiprogrammet, och mina betyg från år 2 har ännu inte spikats men de går inte att förändra längre. Efter år 1 gick jag ut med 3st A:n, 3st B:n och 3st C:n. Varav ett av betygen är Spanska 3. Under år 2 har jag hoppat spanska 4 som...

      Milla : : Hej,jag råder dig göra högskoleprovet så många gånger du hinner och orkar! Att alla behöriga sökande blir antagna till UJIK (i alla fall som det är nu) stämmer. Hur länge UJIK... Läs hela svaret
    • Mina

      Högskoleprovet 2022?

      Hej jag ska skriva högskoleprovet 7e maj 2022 och undrar hur det blir med ansökan till högskolan under höstterminen. Kommer jag kunna använda mitt resultat från detta högskoleprov till hösten eller kommer det påverka på något sätt då jag skriver det så sent och när kommer jag få resultatet?

      Julia: : Hej Mina,du kan på Antagning.se/datum se att sista dag för komplettering blir 21 juni 2022. Alla betyg och resultat från högskoleprovet som är kända innan 21 juni eller senast den dagen tas det hänsyn... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga