Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'lönebidrag' (4 st.)
-
Behörig barnskötare?
Hej Frågar åt min son. Arbetar på förskola sedan 7 år med lönebidrag för trygghet i anställning. Får lön som outbildad barnskötare. Har gått Barn o Fritid PRIV, under5 läsår. Har godkänt i alla ämnen...
Hej,lönefrågan bör tas med arbetsgivaren. Lönen sätts i förhandling mellan arbetsgivare och arbetstagare. Allmänt gäller: om man saknar "tillräcklig utbildning" kan man inte... Läs hela svaret -
Letar efter jobb inom IT?
Hej! Jag heter Sam, är en 23 åringskille som avslutade studierna pga mina skäl. Har gått gymnasiet, tyvärr blev jag inte klart. Efter det påbörjade jag folkhögskolan för att kunna bli klart med gymnasiebetyg. Det är där som jag slutade...
Hej Samjag tycker du bör vända dig till Arbetsförmedlingen och undersöka om du har rätt till någon form av särskilt stöd, t.ex om du har rätt till lönebidrag. Det funkar så att... Läs hela svaret -
Tågvärd efter anpassad gymnasieskola?
Hej! Jag har en elev som drömmer om att bli tågvärd i framtiden. Jag har försökt söka kring vilka krav som finns för yrket men får inget riktigt svar på min specifika fråga. Den lyder: är det möjligt att få anställning...
Hej Emma,I Sverige får man Utbildning till tågvärd / tågvärdinna - i början av sin anställning. Det är alltså företagsförlagd utbildning där man... Läs hela svaret -
Jag är en utbränd har ni några tips på passande yrkesval?
Hej jag har under de senaste 8 åren varit utbränd och inte lyckats kommit tillbaka in i arbetslivet. Har ni några tips eller tankar på lugna stillasittande, gärna administrativa arbeten med möjlighet till deltid? Jag behöver ett ostressigt och...
Hej Mattias!Tråkigt att läsa om att du har varit utbränd under längre tid.Jag undrar om du har en kontaktperson på Arbetsförmedlingen och/eller på... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga