Mammas

    Hej Frågar åt min son. Arbetar på förskola sedan 7 år med lönebidrag för trygghet i anställning. Får lön som outbildad barnskötare. Har gått Barn o Fritid PRIV, under5 läsår. Har godkänt i alla ämnen förutom engelska 5, Matematik 1 a, Naturkunskap 1 a2, Specialpedagogik 1. Kan han få en anställning som utbildad barnskötare med lönebidrag? Lönen idag är mycket låg, under 22 000 kr/månad.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    lönefrågan bör tas med arbetsgivaren. Lönen sätts i förhandling mellan arbetsgivare och arbetstagare. Allmänt gäller: om man saknar "tillräcklig utbildning" kan man inte säga att man "har tillräcklig utbildning" för att man saknar ju den... Däremot så kan man argumentera att 7-årig arbetslivserfarenhet är ganska lång och kanske borde väga upp för avsaknad av några godkända betyg. Man kan också försöka få de betygen som man saknar. Hen som uppbär lönebidrag för trygghet i anställning bör kunna få hjälp av Arbetsförmedlingen (i alla fall kan man försöka få den hjälpen) i att förhandla upp sin lön.

    Studie- och yrkesvägledare