Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31970 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'religionskunskap 2' (3 st.)
-
Religion 1 och 2 utbyte mot religionskunskap-specialisering?
Hej, Jag vill/behöver få en andrahandsinfo om detta. Jag undrar om religionskunskap-specialisering är på nivå 2 eller 3? Jag frågar då jag tänkte försöka höja mig men kommunnen säger att religonskunskap-specialisering inte kan...
Hej,det är följande kurser som på gymnasial nivå finns i ämnet Religionskunskap:Religionskunskap 1, 50 poäng, som bygger på de kunskaper grundskolan ger eller... Läs hela svaret -
Religion B äldre betyg motsvarande kurs?
Hej, Undrar om religion B som jag har läst som äldre motsvarar religionskunskap 1 eller 2? Mvh/H
Hej,kursen Religionskunskap B motsvarar den nuvarande kursen Religionskunskap 2, vilket man kan se i Tabellen för utbyteskomplettering på uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad/regelinfo-div/tabell-for-utbyteskomplettering-med-gy11_vux122.pdf -
Examen från komvux, kan Religionskunskap 2 ersätta Religionskunskap 1?
Hej! Jag läser mot examen på komvux och undrar då om Religionskunskap 2 kan ersätta Religionskunskap 1 i en examen? Undrar detta då Skolverkets verktyg ”examensplanerare” för vuxenutbildningen enbart nämner 50 poäng i religionskunskap som obligatoriskt, och då inte gör skillnad på 1an och...
Hej Liam, min tolkning är den att man i sitt examensbevis från komvux kan ha betyget i Religionskunskap 2 utan att samtidigt i samma examensbevis ha betyget... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga