Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'tvivlar' (3 st.)

    • Pontus

      Har jag valt rätt eller ska jag tänka om?

      Hej! Kort om mig: - Gick ut det gamla Medieprogrammet på gymnasiet 2013 efter förlängd skolgång. Gick ut med samlat betygsdokument. Ej slutbetyg. - Har läst upp lite på komvux och fick till slut ett slutbetyg som du finner i slutet av detta meddelande. - Jag har en fysisk...

      Anna: : Hej Pontus!Du får gärna titta på möjlighet att utbilda dig på en yrkeshögskoleutbildning, t.ex på den här distansutbildningen -... Läs hela svaret
    • Anonym

      Gymnasie val, Natur eller Sam??

      Hej! Jag är en 15 årig tjej som nu går i årskurs 9, så gymnasiet närmar sig för mig. I 8an hade jag 6F, inte för att ämnena var svåra utan för att jag helt enkelt inte brydde mig. Har lyckligtvis höjt alla till D och C....

      Anna: : Hejsan, det är bra att du har syskon som kan hjäIpa tiII med Iäxorna! Du har fIera oIika frågor: - om matten är svår på Naturvetenskapsprogrammet? och - om man måste ha... Läs hela svaret
    • Hannele

      Börjar tvivla på mitt gymnasieval, Vad ska jag göra?

      Hej, jag börjar gymnasiet i höst och jag har valt restaurang och livsmedel. Jag gillar att laga mat och så men inte lika mycket som jag gjorde förut när jag gjorde mitt val för gymnasiet. Jag har nu börjat tvivla på om jag verkligen har gjort rätt val och att jag verkligen passar med att hålla...

      : : Hej Hannele. Vad jobbigt att du har börjat tvivla nu när det är så nära terminstart. Nu är gymnasievalet gjort och det är alltid lite knepigt att byta efter sista ansökningsdag. Jag tycker också att du... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga