Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31979 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'behörighet till matte 3c' (3 st.)
-
Blir man antagen med matte 3b?
Jag börjar på matte 3b eftersom jag har läst b-spår i gymnasiet, nu vill jag plugga till högskoleingenjör , där behörigheten för matte är matte 3c. skulle matte 3b räcka eller måste jag läsa 3c? Eller kan man läsa en...
Hej,om i behörighetskraven till universitetsprogrammet står "matematik 3c" (och inte matematik 3b/3c) då måste du ha godkänt betyg i matematik 3c eller i en högre kurs, t.ex i matematik... Läs hela svaret -
Kan man läsa engelska 6 på en praktisk linje?
Jag går sam 1 och har tänkt att byta till restaurang och livsmedel och jag undrar om det kommer bli möjligt att läsa till engelska 6 För om jag någon gång skulle vilja gå på högskolan så behör de linjer jag skulle vilja gå engelska 6 och matte 2,3
Hej Samuel,som reglerna ser ut idag (jan 2020) så har alla elever på alla yrkesprogram rätt att läsa svenska 2, 3 och engelska 6 - alltså, de kurser som krävs för... Läs hela svaret -
Kan man läsa Matematik 2b och 3c?
Om jag har matte 2b kan jag då börja med matte 3c eller måste jag ha matte 2c för att kunna läsa vidare till matte 3c?
Hej Hassan! Formellt sett, så är du behörig att med godkänt betyg från Matte 2b - läsa Matte 3c. Dock kan det bli svårt att klara kursen i spår "C" för att det är en svårare kurs (3c är svårare än 3b). Om man har svårt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga