Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32064 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'Samhälle eller ekonomi' (2 st.)
-
Vad är det för skillnad på ekonomi juridik och samhälle beteende?
Hej! Jag undrar vad det är för skillnad på ekonomi juridik programmet och samhälle beteende. Flera av mina vänner säger att man läser väldigt mycket matte på ekonomi programmet, jag har själv ganska svårt för matte just nu (ska börja 9:an) men jag är rätt så intresserad av juridik och jag gillar...
Hej!Jämför gärna Programplaner för Ekonomiprogrammet >> och för >> Samhällsvet.programmet. På inriktningen Juridik läser man lika mycket... Läs hela svaret -
Ekonomi/samhäll?
Jag vet inte ifall jag ska välja ekonomi eller samhäll, har en stor beslutsångest över det! Jag vet inte direkt vad jag vill bli heller!
Hej Amina! Det är inte alls konstigt eller ovanligt att man känner oro inför gymnasieval. Det är ett viktigt beslut du måste fatta! Tänk på att det är ca 100 tusen andra ungdomar som också, precis som du, står inför valet. Du är inte... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga