Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'plåtslagare' (3 st.)

    • magnus

      hur blir man plåtslagare?

      hej det är så att jag undrar hur man blir plåtslagare?

      Daniel: : Hej Magnus! För att bli plåtslagare väljer man gymnasieskolans Bygg- och anläggningsprogrammet, inriktning plåtslageri. Färdigutbildning i företag, efter avslutad gymnasial utbildning,... Läs hela svaret
    • Peter

      Takläggare plåtslagare utbildningar?

      Jag tänker byta yrke och har alltid fallenhet för plåtarbete och takanläggning. Finns det kurser att tillgå....? arborist / trädgårdsanläggningar är ett djupt intresse...?

      SYV-besökare: : Hej Peter, utbildningar till yrken Plåtslagare och Takläggare finns huvudsakligen på gymnasial nivå. Det är till komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du bör... Läs hela svaret
    • Ludvig

      Var finns plåtslagarutbildning?

      Hej! jag bor i tranås och vill bli plåtslagare, jag tog studenten 2012 från plåt och svetsutbildningen och undrar hur jag ska göra, om det finns någon utbildning i närheten av tranås, jag försökte på lernia i växjö och det gick åt pipan pga brist på lärare och annat. mvh

      Lena: : Hejsan, jag får detta resultat via studentum.se: http://www.studentum.se/search/educations?q=pl%C3%A5tslagare Inte så många träffar dessvärre. Eftersom det generellt är brist på plåtslagare och du har ju redan gått... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga