Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31963 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'gymnasiekurser' (3 st.)
-
kom inte in på de kurser på komvux som jag sökte?
Hej, jag sökte några gymnasiala kurser på komvux men kom inte in, fick besked PLATSBRIST - vad ska jag göra? Kan jag överklaga? mvh Jelena
Hej Jelena, så tråkigt att du inte kom in på de kurser du sökte. Komvux har begränsade resurser och varje utbildningsplats kostar pengar. gymnasial utbildning är i Sverige,... Läs hela svaret -
Vilka kurser krävs för behörigheter?
Hej! Jag vill i framtiden läsa till veterinär och har kollat på lite olika linjer på olika skolor man kan gå för att göra det. För att lättare kunna jämföra dem "studie-mässigt" skulle jag gärna vilja veta exakt vilka kurser som krävs för grundläggande högskolebehörighet och för särskild...
Hej Hedda! Veterinär>> i Sverige kan man inte bli på ngt annat sätt än genom att läsa Veterinärprogrammet på högskolenivå. Grundläggande behörighet till... Läs hela svaret -
Kan jag läsa flera språk och få poäng för alla (Komvux gymnasienivå)?
Hej! Jag går just nu på Komvux på gymnasienivå för att få slutbetyg. Jag har fått betyg i Spanska 1+2 och Japanska 1+2+3+4. Men nu vill jag även läsa Franska. Jag valde två kurser som jag verkligen ångrar, och vill istället byta dem mot Franska 1+2, för jag älskar att lära mig nya språk. Om...
Hejsan! så roligt att du vill lära dig flera språk! Språkkunskaper är värdefulla i många olika sammanhang och inte minst när man söker jobb! Ang. Slutbetyg - har du gjort Planering av... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga