Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32000 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'få läsa utökat på gymnasiet' (3 st.)
-
Utökat program?
Hej, Jag undrar om en elev på åk3 kan få Idrott och hälsa 2, IV som utökat program? eller vilka kurser kan eleven få som utökat program?
Hej,alla kurser som överstiger programmets 2500poäng och som inte är obligatoriska får i examensbeviset från gymnasiet bli U-kurser (utökat program). Enligt skolverket bör eleven ansöka om att... Läs hela svaret -
Utökat program?
Hej! Finns det någon gräns för hur många utökade kurser man får ha med i sin gymnasieexamen? Kan man t.ex. ha läst 3200 poäng varav 700 p då är utökade kurser? Mvh Lina
Hej Lina, det finns ingen gräns. Man kan ha jättemånga utökade kurser i gymnasieexamen. Det finns exempel på att man har 1000 poäng U-kurser och t o m fler än så.Detta kan uppstå om eleven... Läs hela svaret -
Utöka högskoleförberedande program?
Hej, jag går i tvåan och läser ekonomi. Läser 100 p indval nu, och 100 p i trean. Men jag undrar om man kan utöka programmet ännu mer? Ifall jag vill ha tex matte 4 som indval och sen vill jag även läsa tex geografi för att jag tycker det är kul. Går det att göra så?
Hej Nicita! Om att utöka ditt program måste du ansöka om - och det är Rektor som fattar beslut. Vissa skolor säger i princip alltid Nej på ansökningar om att läsa utökat men på andra skolor kan man få läsa en eller t o... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga