Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'flexibla studier' (6 st.)

    • Emma

      Hur det distansundervisningen ut på komvux ?

      Hej! Jag Har precis gått ut gymnasiet och funderar på att plugga Upp mitt meritvärde på komvux nästa år. Vad är det smartaste valet och exakt hur mycket höjs mitt värde om jag läser moderna språk 4 (som jag ej läst i gymnasiet)...

      Mikael: : Hej!om du får A i en 100p.kurs i vilken du nu har E - så höjs ditt jämförelsetal med + 0.4och om du får betyget (godkänt betyg eller högre) i mod.språk 4 som ger +... Läs hela svaret
    • Jelena

      Studera vid sidan av jobbet i Göteborg?

      Hej, jag har heltidsjobb och har godkänt betyg i SAS 3, men känner att jag vill bli bättre på svenska, som är främmande språk för mig. Jag kan också tänka mig läsa ngt. inom "business"/starta eget och/eller inom samhällskunskap. Jag bor och arbetar i göteborg. Mina arbetstider är på...

      Anna: : Hej Jelena,om du är folkbokförd i Göteborg, är Komvux i Gbg - "din" komvux. Utbud av utbildningar på komvux i Gbg ser man på goteborg.alvis.gotit.se/Student/kurskatalog.Utifrån din... Läs hela svaret
    • Joanna

      Varför blir jag nekad heltidsstudier?

      Jag har studerat på komvux nere i Skåne på distans, heltid, gymnasienivå. Och nu har jag flyttat till marks kommun och blir bara beviljad halvtidsstudier, jag har endast 250 poäng kvar. Varför får jag inte studera heltid? Är det så att de får neka mig till heltidsstudier?

      Julia: : Hej Joanna, komvux erbjuder de kurser de kan erbjuda... i mån av möjlighet, så att säga. Komvux i varje kommun har en viss budget per år och måste, enligt... Läs hela svaret
    • Kristina

      undervisningsform?

      Hej!! När det står "Undervisningsform: Program, Distans" och "Studieort: Flexibel" (Umeå) på antagning.se innebär det att det helt är på distans eller kan man välja? Tack på förhand! :)

      Anna: : Hej Kristina, det finns "distans med obligatoriska träffar" och "distans utan obligatoriska träffar". Det kan också erbjudas icke-obligatoriska träffar, men det är bra att kunna vara med, för då kan man... Läs hela svaret
    • lovisa

      KomVux flexibelkurs?

      Hej! Jag har tänkt ansöka till två distanskurser på hermods via komvux göteborg. Det jag funderar över är hur flexibel man kan vara med studietakten? Det står att den aktuella studieperioden pågår 15 februari - 1 juli. Är det möjligt att läsa klart kurserna tidigare än så och få ut betyg osv...

      Anna: : Hejsan! Du kan ringa till tel.031-760 73 86 och prata med Vera Sjöström  eller ringa till tel. 072-504 2641 och prata med Jessika Marander eller maila till [email protected] och ställa frågor om... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga