Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'föreläsning' (3 st.)

    • Kristian

      Kan tentor innehålla frågor som inte berörs i kurslitteraturen?

      Hej! Jag har precis börjat på universitetet och pluggar till civilingenjör. Vi har just nu två parallella mattekurser som jag tycker är rätt intressanta, men under de första veckorna har jag mått väldigt dåligt på grund av helt andra orsaker. Jag har därför inte orkat gå på någon föreläsning...

      Anna: : Hej Kristian,jag kan tänka mig att tentorna kan innehålla frågor som läraren tog upp endast på en föreläsning, det kan jag inte utesluta; jag skulle i alla... Läs hela svaret
    • Elev

      Ska man läsa och gå på föreläsning?

      Hej! Jag har nyligen börjat på universitet. Det jag funderat över är om litteratur är som "komplement" till föreläsningar? Jag har hört många säga att det räcker att gå på föreläsningar istället för att läsa böckerna. Stämmer det? Jag har svårt för litteraturen, men förstår föreläsningarna. Jag...

      Daniel: : Hej Linda! Jag tycker det bästa är att följa de råd och anvisningar som dina lärare ger. Det är ju de som ska sätta betyg på kurser och det är därför de som vet... Läs hela svaret
    • Viktoria

      Kan jag läsa historia utan distans efter gymnasiet?

      Hej syv! Jag är i behov att läsa Historia 1a1 (alt. 1b) för att få min gymnasie examen. Jag har försökt 2 gånger att läsa historia på distans via komvux men misslyckas pga min dyslexi, samt att jag tycker det blir för svårt när jag inte får "föreläsningen/lektion" innan uppgiften ( som man...

      Melina: : Hej Viktoria! Ja att läsa på distans är ganska krävande, så jag förstår att det är svårt.Det brukar finnas möjlighet att läsa kurserna på... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga