Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'kontaktuppgft' (2 st.)

    • Robin

      Hur ändrar man epost till gymnasieantagningen?

      Jag har gjort mina val och är nöjd men använde min skol Gmail som kommer att bli raderad, hur ska jag göra för att byta min epost? Jag har försökt överföra skol eposten till min egna men det är blockat

      Julia: : Hejsan,hitta kontaktuppgifter till just ditt gymnasieantagningskansli - vilket du kan göra på antagningskanslier.skr.se och kontakta personal på ditt gymnasieantagningskansli med frågan om... Läs hela svaret
    • Lava

      Varför kan jag inte göra omval?

      Hej! Jag vill ändra mitt gymnasieval för jag i sista minut kände att de val jag gjort är fel men när jag loggar in på gyantagningens hemsida står det att jag inte längre kan ändra mina val även fast den sista dagen för omval ska vara den 16 maj. Varför kan jag inte ändra mina val?

      Mikael: : Det kan vara ngt tekniskt problem för att sista dagen är 16 maj. Testa lite senare och sedan imorgon och om det fortfarande inte går, sök upp SYV på din skola på måndag. SYV kan... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga