Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'mina meriter' (3 st.)

    • Andreacarlsberg

      Hur ska jag bli socionom eller liknande?

      Hej! Jag har som mål att försöka komma in på en socionom utbildning. Jag har 14.05 i merit idag. Och problemet är då att när jag räknat på meriten så har jag kommit fram till att om jag ska få fram poängen som krävs så skulle jag behöva få A i ca 8 ämnen på komvux för att få meriten...

      Milla : : Hej,jag tycker du kan börja med att skaffa dig betyg i matematik 2a (satsa på så högt betyg som möjligt, helst A). Eftersom obehöriga kan ej antas till svenska universitetsutbildningar... Läs hela svaret
    • Clara

      uppladdat gymasiebetyg?

      Kan inte se mina betyg under "Mina meriter" på antagning.se Kan mina betyg finnas i systemet trots att jag inte ser dem?

      Anna: : Hej Clara, sista dag att göra kompletteringar på www.antagning.se är den 21 juni 2017. Det är därför ännu mycket gott om tid. Varför dina betyg inte syns, vet tyvärr inte vi här... Läs hela svaret
    • Filip

      Inga U under meriter på antagningens hemsida?

      När jag är inne på Antagning.se under mina meriter för att kolla igenom mina betyg. Så står det i anvisningarna under gymnasiala meriter att ett U stör för utökade kurser. JAg har ett par sådana, men när jag kollar igenom mina betyg så står det inte U på En enda kurs? Därför blir jag...

      Mikael: : Sista komplettwringsdag till högskola är i år 20 juni. Det är vad som står på dina meriter på kvällen den 20 juni som är viktigt. Ännu är inte uppgifter... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga