Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'terapi' (4 st.)

    • Miretti

      Vad krävs för att bli Psykoterapeut?

      Hej! Jag har läst på en hemsida att man kan söka till KBT 1 efter en utbildning på 120p med examen. Antar att det är inom beteendevetenskap. Stämmer det? Jag tänkte söka till socionomprogrammet och undrar om man måste ha erfarenhet innan man...

      Milla : : Hej;det finns många olika möjligheter på arbetsmarknaden, i Sverige, med socionomexamen. Se gärna framtid.se/yrke/socionomyrken Några exempel på vad man kan jobba med... Läs hela svaret
    • Victoria

      Svårigheter att skriva prov hur kan jag få hjälp?

      Hej! Jag lider av grov prestations ångest med fokus till provtillfällen. Jag gick komvux och fick alla inlämningsuppgifter gödkända, 8 st. När kursen började skrev jag att jag har svårt att skriva prov på grund av att jag får panik...

      Mikael: : Hej! Har du kontakt med kurator eller med en psykolog? Be om ett Intyg som bekräftar den problematiken som du beskriver i din fråga. Kontakta rektorn på komvux och uppvisa det intyget.... Läs hela svaret
    • Julina

      Socionom som egenföretagare?

      Hejhej! Jag undrar om man kan starta ett eget företag av en socionomutbildning. Min dröm är att bli samtalsterapeut/psykoterapeut, och undrar därför om man kan starta ett företag som levererar dessa tjänster?

      Saga: : Ja, Julina. Många psykoterapeuter >> är egna företagare med egen privat praktik. Och socionomutbildning kan vara en bra grund att bygga på - på vägen till legitimation som... Läs hela svaret
    • Rebecka

      Jobba som terapeut?

      Vilka vägar kan man gå för att bli någon form av terapeut, kurator, kbt-coach? Har förstått att de flesta såna utbildningar kräver att man har en utbildning inom området sedan tidigare, tex socionom eller läkare. Men undrar om det finns andra sätt att få jobba med stöd och samtal? Jag vet inte...

      Anna: : Hej, Rebecka, för att utreda diagnoser och ha "behandlande" samtal - måste man ha någon form av högskoleutbildning, dvs examen från högskola/universitet. Som undersköterska kan man läsa vidare... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga