Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32000 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'rådgivare' (4 st.)
-
Vad är skillnaden på offentlig förvaltning och rättsvetenskap?
Hej! Jag undrar vad skillnaden är med programmen offentlig förvaltning och ledning samt internationell rättsvetare? Jag tänker arbetsmässigt för när jag läser om dem så verkar de ganska lika i val av yrken...? Mvh
Hej!Programmen du nämner i din fråga, Offentlig Förvaltning och Ledning samt Internationell Rättsvetare, har viss överlappning men de har också klara skillnader,... Läs hela svaret -
Hur blir man Privatrådgivare?
Hej jag har kollat på yrkes utbildningsr och de som var mest intressanta var Bank-försäkringsrådgivare Löneekonom Ekonomi assistent Den som fånga upp mitt intresse mest var bank och försäkringsrådgivare, då blir man privat rådgivare...
Hej Marina!Utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/bank-och-forsakringsradgivare finns, mycket riktigt, i Göteborg och är på 2 år, fyra terminer. Men fler yrkeshögskoleutbildningar kan bli... Läs hela svaret -
Hur läser jag till finansiell rådgivare?
Hej, Jag funderar på att läsa till finansiell rådgivare och undrar vad som krävs för att bli detta. På framtid.se läser jag att den vanligaste vägen att gå är en master i ekonomi, men hur går man vidare efter detta? Finns det andra...
Hej! Yrket finansiell-rådgivare är i Sverige icke-reglerat, därför kan olika arbetsgivare ställa olika krav på de som söker jobbet. I Sverige kan också lagar och... Läs hela svaret -
Vilken rekommenderar du mig?
Hej Jag vill söka till bank- och försäkringsrådgivare på yrkeshögskola, men jag läste lite om civilekonom. Jag undrar om dessa två program ligger nära varandra dvs om dem har samma uppgifter. Vilken rekommenderar du att jag ska plugga till? Finns det jobb inom civilekonom? Hur långt är...
Hej Frank, Civilekonomprogrammet är 4 år på heltid, (240 högskolepoäng) och leder till civilekonomexamen, som är en yrkesexamen. Yrkeshögskoleutbildning är kortare och mer praktisk... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga