Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'klassindelning' (4 st.)
-
När får veta vilken klass man har hamnat i?
Hej, jag ska nu till hösten börja på gymnasiet men undrar ungefär när det är man får reda på vilken klass man har hamnat i?
Hej Sara,det finns inga generella regler, och olika gymnasieskolor gör på olika sätt. Dock är det vanligaste att man första dagen på gymnasiet (på uppropet) får veta... Läs hela svaret -
Kan man be att inte få hamna i samma klass som gamla klasskompisar?
Jag har sökt naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet och den skolan jag blivit antagen till har också 2 av mina gamla klasskompisar sökt till det enda är att dom sökt natur-estet men jag tror att jag skulle kunna hamna i samma klass som dom även fast vi...
Hej Lotta,Precis som Daniela skrivit i sin kommentar till din fråga - så är det mycket olika hur den typen av frågorna tas om hand på olika skolor;... Läs hela svaret -
Olika inriktningar, hur fungerar det?
Hej, jag ska börja gymnasiet nästa år och har inte riktigt förstått hur det funkar med olika inriktningar. Jag och en kompis ska båda gå samhällsprogrammet, dock funderar vi att gå olika inriktningar men vill ändå gå i samma klass. Kan folk som valt olika inriktningar fortfarande gå i samma...
Hej Klara, på Samhällsvetenskapsprogrammet läser man inriktning från årskurs 2. På mindre skolor finns det oftast en klass per program och om olika inriktningar erbjuds, då... Läs hela svaret -
Behöver snabb hjälp!!??
Hej! Jag går i 6:an och är 12 år.när vi just började 6:an blev vi indelade i nya klasser. Försökte vara positiv, tänkte men detta kommer gå bra, kommer säkert skaffa många vänner och ha kul. Det blev verkligen inte så....
Hej Maria, jag förstår från din fråga/berättelse att det är ett stort problem för dig, att du går i "fel klass". Jag håller med dig om att läraren borde kankse visa lite mer... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga