Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'kompisar' (5 st.)

    • Tjejen

      Vad ska jag välja?

      Hej! Jag går första året på gymnasiet med en omstrukturerad skolgång. Jag läser bara två kurser och är snart klara med dem på grund av min psykiska hälsa under hösten. Jag måste nu välja om gymnasium. Jag har sökt in...

      Milla : : Hej,i den situationen du beskriver så vill jag rekommendera att du tittar på IM:Individuellt alternativ som är den mest flexibla utbildningen av alla gymnasiala utbildningar. På IMA kan eleverna kombinera... Läs hela svaret
    • Noah

      min "närmsta" vän vill inte gå samma gymnasie som mig?

      min närmsta vän i grundskolan som jag gått i samma klass som sedan 7:an gjorde det klart att hon inte ville gå samma klass och även samma skola som mig. Hon beslutade sig därför för att inte berätta vilken skola hon ville gå på,...

      SYV-besökare: : Hej Noah,du har rätt i att det är i detta fallet bra att prata med kuratorn. Boka tid hos kuratorn på din skola.Som Studie- och yrkesvägledare tycker jag att man ska välja den... Läs hela svaret
    • Linnea

      Osäker på mitt gymnasium?

      Hej! Jag började gymnasiet den 15/8 alltså för snart två veckor sedan. Jag är väldigt osäker på mitt skolval. Jag valde den skola som kändes bäst just då men nu känner jag att jag har förändrats lite och sedan är inte min klass jättebra. Alla är snälla och så men många kände varandra sedan...

      Anna: : Hej Linnea,tråkigt att du gråter pga du tycker du valde fel skola.Min fråga till dig är: är du säker att du kan byta? Alltså, finns det ledig plats på den andra skolan?Det kanske du... Läs hela svaret
    • Micaela

      Behöver snabb hjälp!!??

      Hej! Jag går i 6:an och är 12 år.när vi just började 6:an blev vi indelade i nya klasser. Försökte vara positiv, tänkte men detta kommer gå bra, kommer säkert skaffa många vänner och ha kul. Det blev verkligen inte så....

      Anna: : Hej Maria, jag förstår från din fråga/berättelse att det är ett stort problem för dig, att du går i "fel klass". Jag håller med dig om att läraren borde kankse visa lite mer... Läs hela svaret
    • Salina

      Får inte byta klass + utfryst?

      Hej! Det har ungefär gått 1 år sedan jag försökte byta klass (rektorn nekade bytet) I början av 7:an hoppades jag på att komma ifrån min gamla klass som jag inte alls trivdes med i från 5:an, jag hade höga förväntningar på att hamna i en bättre klass där jag fick stöd men så blev det inte....

      Anna: : Hej Salina! Jättetråkigt att du känner så som du gör! Ingen ska behöva vara utfryst och inte trivas i sin klass! Kurator är den person på skolan som du snarast bör prata med. Vet dina föräldrar om hur du har i... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga