Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31996 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'samtalsterapi' (5 st.)
-
Vägen till psykoterapeut?
Jag överväger att återuppta mina studier efter flera års uppehåll och vill ta kandidatexamen genom fristående kurser för att bli beteendevetare. Därefter lockar tanken att bli psykoterapeut, men den långa vägen dit känns...
Hej!Psykoterapeut är i Sverige ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen och i grunden måste examen från psykoterapeutprogrammet ligga, det vet du säker om själv. Du får i alla... Läs hela svaret -
Räcker psykologprogrammet för att kunna arbeta med samtalsterapi?
Behöver man i praktiken oftast vidareutbilda sig till psykoterapeut efter psykologprogrammet för att kunna få jobba med samtalsterapi? Hur ser det ut i verkligheten på arbetsmarknaden för en som endast har psykologexamen och vill jobba med samtalsterapi?
Hej Eduard, det som arbetsgivare kräver (just nu) vad det gäller utbildningsbakgrund för samtalsterapeuter >> är exempelvis: att man ska vara "psykolog med minst... Läs hela svaret -
Veterinär,ångest,panik?
Hej jag behöver hjälp! Jag heter Tara och är 13 år jag har velat bli veterinär sen jag föddes men speciellt hästar. Jag har bäst betyg i skolan men jag har något problem och det panik och stress. Jag vet inte hur men jag kan typ inte äta eller sova te.x natten innan ett prov eller t.o.m ett...
Hej Tara, jättetråkigt att du känner dig mycket stressad inför prov och förhör. Har du pratat med kurator och/eller med skolsköterskan?Nu, under sommarlovet - blir det inga prov... men du kan... Läs hela svaret -
Borta från ett nationellt prov?
Hej SYV. Jag är i ett riktigt krisläge och jag ångrar mig över det jag har gjort. Vi skulle ha ett nationellt prov idag tidigt på morgonen och jag förberedde mig dagen innan genom att plugga och lägga mig tidigt. Trots det sovde jag bara 4 timmar och däckade princip hela morgonen. Svalde två...
Hej Filip, man kan inte och bör inte skriva prov med 40-graders feber. Den saken är klar. Jag tror er lärare överdrev "en smula". Ingen kan förbjuda att bli sjuk. Ingen vill bli sjuk, men ibland blir... Läs hela svaret -
Min lärare vägrar ta hänsyn att jag inte kan prata muntligt ?
Hejsan, Jag går i 8an och har alltid haft problem med muntliga presentationer och att hålla tal. Det är ett så stort problem att jag fysiskt inte kan genomföra det, inte heller psykiskt. Hela min kropp säger nej och stänger ned och jag kan bara inte göra det. Jag mår jättedåligt på grund av det...
Hej Lisa, det är jättetråkigt att du har hamnat i den situationen. Att kunna prata inför folk behövs i många olika sutiationer: både i arbetslivet och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga