Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'folkhälsa' (4 st.)

    • Elefantorat

      Folkhälsa eller arbetsmiljö?

      Vill läsa en master i folkhälsa eller arbetsmiljö men har svårt att bestämma vilken av dem. Tips? För/nackdelar? Löneutveckling? 

      Milla : : Hej!Att välja mellan en master i folkhälsa och en master i arbetsmiljö kan vara en utmaning, eftersom båda är relevanta och viktiga områden som erbjuder goda karriärmöjligheter.... Läs hela svaret
    • Tina

      Vad finns det för vägar till epidemiologi som socionom?

      Hej! Jag ska nu till hösten börja plugga socionomprogrammet och snubblade just på yrket som epidemiolog, vilket verkar så kul. Har försökt kika runt lite för att se hur jag isåfall skulle bli det, då det verkar vara något man sedan vidareutbildar sig till efter sin grundutbildning. Läste att...

      Milla : : Hej Tina,se hur behörighet till masterprogrammet i folkhälsoepidemiologi på Karolinska Institutet i Stockholm, beskrivs: man måste bl.a ha "Kandidat- eller yrkesexamen om... Läs hela svaret
    • Henrik

      Kan jag jobba med näringslivsutveckling?

      Kan jag jobba som näringslivsstrateg/utvecklare med en folkhälsovetenskaplig kandidatutbildning med hållbarhet som nisch? På framtid.se framgår det att det behövs en samhällsvetenskaplig utbildning och eventuellt företagsekonomi. Behöver jag bygga på med kurser i företagsekonomi, eller...

      Anna: : Hej Henrik!Det är bra att du läste på www.framtid.se men information om yrken är väldigt ofta inte någon exakt vetenskap. Med undantag av de rätt så få yrken som... Läs hela svaret
    • Hanna

      Jobba för WHO i framtiden?

      Hej, Jag läser sista året sam sam och är intresserad av att jobba med psykosocialt främjande arbete, väldigt gärna för WHO eller någon organisation där jag kan arbeta för att främja psykisk folkhälsa nationellt och internationellt. Hur kan jag få till väga för det? Jag har kollat på...

      Anna: : Hej Hanna, Har du testat kontakta WHO >> och fråga vad för utbildning de önskar att du ska ha för att kunna få jobba för dem >>? Kika gärna på info som finns på... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga