Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31979 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'programplan för ES' (3 st.)
-
Programfördjupning och individuella val estetiska programmet?
Hej! Hur fungerar programfördjupning + individuella val (estetiska programmet)? Hur många ämnen ingår?
Hej!Se gärna Programplan för ES; i ES ingår 500 poäng prögramfördjupning.200 poäng inom Individuellt val ingår i alla nationella svenska... Läs hela svaret -
Vad krävs för att läsa design på Göteborgs universitet?
Jag går andra året nu på gymnasiet och jag läser matte 2b, men jag har svårt för matte så jag undrar om jag måste läsa den kursen för att komma in på det? Vilka utblindningar kan jag läsa om jag väljer att inte...
Hej Alice, Om du menar komma in på den här lilla kursen gu.se/studera/hitta-utbildning/design så krävs inte särskild behörighet, utan endast grundläggande:... Läs hela svaret -
Sam behörighet - estetisk linje?
Hej, jag tänker gå en estetisk linje på gymnasiet. Dock skulle jag vilja ha sam-behörighet. Min fråga är då vilka kurser som behövs, utöver kurserna på den estetiska linjen, för att få en sam-behörighet på gymnasiet. (Vet inte om de har någon betydelse men tänkte gå estet-dans)
Hej Irma, du får gärna jämföra SA> och ES>, vad man läser; se programplan för SA> och programplan för ES>. Det som tydligt framgår att Matemaik 2 saknas på Esteriska... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga