Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'mobbning' (3 st.)

    • Elev

      Jobb med mobbning?

      Vad finns det för olika jobb om man vill arbeta med ämnet mobbning? Vet att det finns kurator osv. som stödjer, men tänker om det finns andra jobb också? Vilka utbildningar skulle ni rekomendera? Vilka arbetsplatser finns för arbete med mobbning?

      Julia: : Hej Linda, vilken intressant fråga! Och Viktig fråga också!Jag kan tänka mig att det skulle behövas på Varje Arbetsplats eller nästan på varje arbetsplats - för att ta tag i problemen med... Läs hela svaret
    • Malin

      Kan man få studera hemifrån?

      Hej! Om man mår riktigt dåligt i skolan pga saker som inte går att förändra skulle man kunna få ett mer anpassat schema och studera hemmifrån? Jag går vårdprogrammet men har inte mycket praktiskt i skolan utan då endast på praktiken.

      Saga: : Hej Malin, undervisning på gymnasiala yrkesprogram finns i Sverige tyvärr inte på distans. Att göra anpassningar för enskilda elever så att de skulle kunna läsa på distans kräver... Läs hela svaret
    • Elev

      Tips på möjliga utbildningar?

      Hej! Jag ska söka till universitetet, men har en fråga som jag länge funderat på. Jag har ett enormt intresse för arbete relaterat till ämnet mobbning och kränkningar inom både skola och arbetslivet. Vilka möjliga utbildningar/yrken finns för arbete med ämnena?

      Anna: : Hej Linda,är det ur psykologiska aspekter, eller ur juridiska/rättsliga eller ur aspekten "personal-hantering" som du vill arbeta med problemet mobbning och kränkningar?Många olika yrken arbetar med den... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga