Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31993 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med '#flygteknik' (2 st.)
-
Är det bättre att byta eller plugga up?
Hej! Jag har precis börjat på It-Programmet EE inriktning dator och kommunikation. Jag har dock lite andra yrkes planer efter gymnasiet än IT specialist. Jag har ett rätt så stort intresse att gå en pilotutbildning/högskola och har sett att man i det flesta fall behöver Fysik 1 och Matte 3. Jag...
Hej Alan,Fysik 1a är en kurs som man på komvux kan läsa (på heltid) på 7.5 veckor och Matematik 3 - på 5 veckor. Alltså, sammanlagt 12.5 veckors studier kommer att fattas dig.... Läs hela svaret -
Vad ska jag välja?
Hej jag ska snart börja gymnasiet. Jag vet inte om jag vill gå flygteknik o bli flygtekniker eller om jag ska gå el och gå en högskolor utbildning o bli flygtekniker på. Vad tycker ni jag ska välja?
Hej Simon, om du vill bli flygtekniker, då tycker jag ditt första val bör vara Flytteknik >>, eftersom det är en utbildning (ett specialprogram med egna examensmål), som är speciellt anpassad till... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga