Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32104 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'utan matte 2' (3 st.)
-
Behöver utbildning högskola?
Behöver akut hjälp så jag kan söka till utbildning högskola, undrar vilka utbildningar inte behöver matematik 2a så jag kan söka till för har inte läst matematik 2a?
Hej Hiba,anmälningsperioden till höstens högskoleutb.på svenska lärosäten kan precis börjat och kommer pågå till 15 april, så det finns ännu gott om tid.Att få... Läs hela svaret -
Plugga vidare utan Ma2?
Hej! Vilka utbildningar mer än polis, journalist och jurist kan man komma in på utan Ma2 kursen? (Helst något som har med ekonomi att göra). Ja, jag vet att Ma2 ger större möjlighet till att komma in på väldigt många utbildningar. Men jag har...
Hej!Svenska Högskoleutbildningar i ekonomi kräver matte 3; i så fall får du titta på utbildningar i andra skolformer än högskola-universitet.Även många Yrkeshögskoleutbildningar... Läs hela svaret -
utbildning utan matte 2?
Hej! jag har inte godkänt i matte 2 och undrar om det finns en utbildning inom socialpedagog/behandlingspedagog eller psykolog som har start till våren 2019?
Hej Emma, psykologprogrammet är en högskoleutbildning som bland annat kräver godkänt betyg i matematik 2. På högskolenivå finns annars fristående kurser, ex -... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga