Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'södertörns högskola' (3 st.)

    • Hannan

      Kandidatexamen i juridik- Framtidsutsikter?

      Hej. Jag är intresserad av att läsa ett program där examen slutar med en kandidat i juridik. Vilka olika sådana utbildningar finns det? Jag tycker att IMER-programmet i Södertörn med inriktningen offentlig rätt låter som något liknande; vad har man för jobbmöjligheter efter examen om man läser...

      Mikael: : Hej,så vitt vi på FRåGa SYV vet så kan man i Sverige idag (jan 2020) inte få kandidatexamen Jur.kand - på andra sätt än genom juristprogrammet; detta för att inget... Läs hela svaret
    • A

      Skillnad på utbildning?

      Jag vill gärna stanna i Stockholm och funderar därför att ta Södertörns ekonomi med företagsinriktning. Finns det någon nackdel med att välja just detta istället för ett vanligt ekonomieprogram.

      Anna: : Hej Armin,vi på fråga SYV känner inte till några nackdelar i att välja utbildning i ekonomi med företagsinriktning på Södertörns högskola.vänligenANNA
    • Nicole Eliza

      Vilken kurs är nästa?

      Hej, Jag läser kursen tyska 2 på gymnasiet just nu. Jag tar studenten i år och vill läsa vidare tyskan. Vilken kurs är det jag ska söka? Jag vill helst gå på Södertörns högskola men Stockholms universitet går också bra. Kursen som jag söker kommer att bli en sen anmälan, hur stor är chansen...

      Mikael: : Hej, till den här kursen krävs det att du har godkänt betyg i Tyska 3. Behörigheten i tyska kan också utgöras av Tyska, nybörjarkurs II, 15 högskolepoäng, från Stockholms... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga